Krajowy System e-Faktur to rozwiązanie, którego celem jest uproszczenie procedury wystawiania i otrzymywania faktur, co w konsekwencji ma przyczynić się do uszczelnienia systemu podatkowego i przyspieszeniu wymiany informacji pomiędzy podatnikami a administracją.
KSeF (Krajowy System e-Faktur) to centralna baza faktur. System ten nadzoruje Krajowa Administracja Skarbowa.
Istotnie należy zaznaczyć, że przystępując do systemu KSeF należy dostosować procedury wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną – wprowadzono nowy typ dokumentów, czyli faktury ustrukturyzowane. Przedsiębiorca korzystający z tego systemu po wystawieniu faktury otrzymuje urzędowe poświadczenie odbioru, a odbiorca otrzymuje dostęp do faktury (Księgowość – jak zacząć prowadzić?)
Dokument ustrukturyzowany posiada format .XML oraz musi być zgodny ze strukturą opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE).
Cechy charakterystyczne faktur ustrukturyzowanych:
- dokument elektroniczny wystawiony w KSeF
- posiada numer indentyfikacyjny nadany przed KSeF
- wystawiona jest wg określonej struktury w pliku .XML
- pobrana może być tylko z bazy centralnej KSeF.
Dlaczego warto przystąpić do KSeF?
- szybszy zwrot VAT
- szybsza wymiana informacji
- mniej formalności
- usprawnienie procedur
- ograniczenie biurokracji firmowej
Obowiązek korzystania z KSeF wprowadzono od 2023 roku.
—