Prowadzenie pełnej księgowości opiera się na dokonywaniu ewidencji operacji gospodarczych zachodzących w jednostce, na kontach księgowych. Każda operacja oddziałując na kształtowanie wyniku finansowego jednostki, jest dodatkowo ewidencjonowana na kontach, obejmujących koszty i przychody.
Koszty na kontach księgi rachunkowej mogą być ewidencjonowane w dwóch układach na raz lub w tylko na jednym, wybranym. Wybór ten stanowi zaletę pełnej księgowości. Tak więc istnieją dwa układy: rodzajowy oraz funkcjonalny.
W układzie rodzajowym koszty ewidencjonuje się na kontach:
- Zużycie materiałów i energii,
- Usługi obce,
- Opłaty i podatki,
- Wynagrodzenia,
- Amortyzacja,
- Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
- pozostałe koszty.
Układ funkcjonalny może składać się z następujących kont:
- Koszty działalności podstawowej (przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe),
- Koszty handlowe (firmy handlowe).
krótko i zwięźle, a o to chodzi!
Dzięki za te informacje !