Czym jest numer NIP? Jak go uzyskać i kiedy należy go podać?
Czym jest numer NIP?
NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) oznacza dziesięciocyfrowy kod. Zakładany jest przez wszystkich podatników w Polsce, płatników i inkasentów. Istotnie należy zaznaczyć, że stanowi jedno z podstawowych źródeł umożliwiających identyfikację podatnika przez organy podatkowe.
Przedsiębiorcy zobligowani są do posługiwania się numerem NIP:
✦ w momencie składania deklaracji, zeznań podatkowych
✦ podczas dokonywania płatności
✦ na wniosek organów administracji rządowej, samorządowej, Krajowej Administracji Skarbowej, przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli
✦ na żądanie banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, stron czynności cywilno-prawnych, płatników, inkasentów.
Zaświadczenie o nadaniu NIP
Zaświadczenie o nadanym numerze NIP najczęściej potrzebne jest w momencie składania oferty przetargowej lub w sytuacji składania wniosku o udzielenie kredytu. W wielu przypadkach kontrahenci również proszą o podanie NIP w celu identyfikacji przedsiębiorcy.
Kto ma obowiązek posiadania NIP?
- osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą
- osoby prawne np. fundacje, stowarzyszenia, spółki akcyjne,
- jednostki prawne np. spółki jawne, partnerskie, komandytowe,
- podatników podatku od towaru i usług,
- płatników podatków,
- płatników składek na ZUS i ubezpieczenie zdrowotne,
- osoby, wykonujące działalność nieewidencjonowaną.
Jak uzyskać NIP?
Numer NIP uzyskuje się w momencie założenia działalności poprzez złożenie formularza NIP-7. Zgłoszenie identyfikdacyjne NIP-7 należy złożyć nie później niż w momencie składania pierwszej deklaracji.