Jak zaksięgować odsetki od kredytu?

Istnieje kilka rodzajów kredytów dla przedsiębiorców. Kredyt inwestycyjny może zostać przeznaczony na wszelkie firmowe inwestycje. Kredyt obrotowy służy finansowaniu bieżącej działalności firmy. Kredyt w rachunku bieżącym, nazywany również saldem debetowym, można przeznaczyć na każdy cel, a cechuje się tym, że każdy wpływ na rachunek zmniejsza zadłużenie.

Spłacając kredyt przedsiębiorca co miesiąc wpłaca do banku część kapitałową oraz część odsetkową. Odsetki stanowią koszt uzyskania w momencie ich zapłaty, a ponieważ ratę kredytu zawierającą zarówno część kapitałową, jak i odsetkową opłaca się wspólnie, aby prawidłowo zaksięgować odsetki należy posłużyć się harmonogramem spłaty kredytu, gdzie jest jasno wydzielone, jaka kwota z raty to kapitał, a jaka – odsetki. W momencie spłaty raty należy sporządzić dowód wewnętrzny na wartość odsetek zgodnie z harmonogramem spłaty. Odsetki księguje się wówczas do kolumny 13 KPiR, czyli do pozostałych kosztów.

Podobnie jak odsetki, w koszty uzyskania przychodu można zaliczyć prowizje bankowe. Uwaga! Nie dotyczy to prowizji od kredytów przeznaczonych na zakup środków trwałych – w koszty można je zaliczyć dopiero w chwili oddania środka trwałego do użytkowania, zaś wcześniej powiększają odpisy amortyzacyjne. Do kosztów zaliczyć można również bankowe opłaty, np. za dokonywane przelewu, czy prowadzenie rachunku koniecznego do obsługi kredytu. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *