Jak odliczyć składkę zdrowotną?

Składkę zdrowotną można odliczyć od podatku dochodowego pod warunkiem, że została zapłacona – nie ma takiej możliwości w przypadku składki nie opłaconej. Co równie ważne, odliczeniu nie podlegają również składki opłacone za pracowników – przedsiębiorca bowiem nie finansuje ich, a pobiera z wynagrodzenia pracowników i przekazuje do ZUS-u.

Odliczenie składki zdrowotnej od podatku jest możliwe w przypadku przedsiębiorców opodatkowanych zarówno na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym, ryczałtem ewidencjonowanym, jak i kartą podatkową. Odliczeń dokonuje się na bieżąco, poprzez obniżenie zaliczki na podatek dochodowy w miesiącu lub kwartale, w którym składki zostały opłacone.

Jeśli suma zapłaconych składek jest wyższa niż podatek za dany miesiąc lub kwartał, nieodliczoną część zaliczek można odliczyć w kolejnych miesiącach/kwartałach – nie później jednak niż do momentu złożenia rocznego zeznania podatkowego. Co jednak bardzo ważne, nie ma możliwości, by opłacane w danym roku składki zostały odliczone w kolejnym roku.

Zatrudnienie niepełnosprawnego pracownika

Osoby niepełnosprawne podlegają takim samym zasadom w zakresie podejmowania pracy, jak każda inna osoba. Aktem prawnym określającym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracownika jest ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej, a także jak w przypadku innych pracowników Kodeks Pracy.

Osoba niepełnosprawna może pracować pod warunkiem uzyskania zgody od lekarza medycyny pracy, natomiast nie dłużej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Należy wziąć pod uwagę, że czas pracy zależy od stopnia niepełnosprawności, którą dzieli się na: znaczną, umiarkowaną oraz lekką.

Wszystkim zatrudnionym ze znacznym, czy też umiarkowanym stopniem niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w danym roku kalendarzowym.

Pracodawcą zatrudniającym niepełnosprawnych pracowników przysługuje miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, gdy są oni zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.

Wysokość dofinansowania uzależniona jest od wymiaru czasu pracy pracownika oraz szczególnych schorzeń i stopnia niepełnosprawności zatrudnionego: lekki – 450 zł, umiarkowany – 1125 zł, znaczny – 1800 zł.

Podatek u źródła

Podatek u źródła to podatek, który ma obowiązek pobrać przedsiębiorca dokonujący płatności poza granicą Rzeczypospolitej Polskiej za usługi wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie  z ustawą, podatek u źródła trzeba pobrać w przypadku, kiedy podmiot, który nie jest polskim rezydentem uzyskuje w kraju dochody z tytułu:

  • z działalności i z odsetek – podatek pobierany jest na poziomie 20% przychodu,
  • z opłat za usługi w zakresie działalności sportowej, rozrywkowej, albo widowiskowej, którą wykonują osoby fizyczne mające miejsce poza granicami Polski, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych, albo też osób prawnych, które prowadzą działalność w zakresie imprez sportowych, rozrywkowych, albo artystycznych na terytorium Polski – podatek pobierany jest w formie ryczałtu na poziomie 20% przychodu,
  • z tytułu opłat, które należne są za wywóz pasażerów i ładunków przyjętych do przewożenia w polskich portach przez przedsiębiorstwa zagraniczne zajmujące się morską żeglugą handlową, z wyjątkiem pasażerów i ładunków tranzytowych – podatek pobierany jest w formie ryczałtu na poziomie 10% przychodów,
  • z tytułu świadczeń księgowych, doradczych, usług prawnych, badania rynku, kontroli przetwarzania danych, pozyskiwania personelu i rekrutacji pracowników, poręczeń i gwarancji, jak i świadczeń o podobnym charakterze – podatek pobierany jest w formie ryczałtu na poziomie 20% przychodu.

Czy jednoosobowa firma może prowadzić księgi rachunkowe?

Jednoosobowe firmy, w których jedynym właścicielem jest osoba fizyczna wybierając jako formę prowadzenia ewidencji uproszczoną księgowość. Dzięki temu nie muszą oni prowadzić pełnego zapisu oraz obszernej dokumentacji. Zdarzają się jednak przypadki, gdy jednoosobowe przedsiębiorstwa wybierają metodę rozliczeń na podstawie spółek kapitałowych.

Księgi rachunkowe są podstawą do prowadzonej ewidencji zdarzeń gospodarczych, mających wpływ na wysokość podatku dochodowego. W trakcie zakładania firmy przedsiębiorca wybiera konkretną formę opodatkowania – kartę podatkową, ryczałt, podatek liniowy lub opodatkowanie na zasadach ogólnych

Księgi rachunkowe z kolei są bardziej skomplikowaną formą ewidencji, ale z kolei dostarczają niezbędnych informacji rachunkowo-księgowych. Kiedy więc firma, bez względu czy spółka czy jednoosobowa działalność będzie zobowiązana do prowadzenia skomplikowanej formy?

Otóż wystarczy, aby biznes osiągnął/przekroczył określony pułap przychodów w ciągu roku. Wtedy wybór formy opodatkowania nie jest zależny od preferencji, a zostanie narzucony ustawowo.

Złożenie sprawozdania finansowego przez eKRS

Od pewnego czasu istnieje możliwość składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej, czemu służy portal eKRS. Portal, o którym mowa został przystosowany do przyjmowania sprawozdań finansowych, które zostały sporządzone po 1 października 2018 roku w plikach oraz formatach wskazanych przez Ministerstwo Finansów.

Poniżej przedstawiamy kolejność kroków, jakie należy podjąć do złożenia sprawozdania finansowego.

1. Logowanie
Aby móc złożyć dokumenty przez portal, konieczne jest posiadanie w nim konta. Jeśli przedsiębiorca nie posiada jeszcze konta, może je utworzyć wchodząc do systemu „S24 – rejestracja spółki, inne wnioski” na stronie głównej portalu eKRS.

Posiadanie owego konta uprawnia do korzystania ze wszystkich funkcjonalności systemów:
– „S-24 – rejestracja spółki, inne wnioski”,
– „Bezpłatne składanie dokumentów finansowych”.

2. Opracowanie oraz złożenie zgłoszeń
a) wyszukanie odpowiedniego podmiotu,
b) dołączenie dokumentów do wniosku,
c) uzupełnienie oświadczenia osoby składającej wniosek,
d) weryfikacja i podpisanie zgłoszenia,
e) wysłanie wniosku do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

Kiedy warto korzystać z biura rachunkowego?

Każda osoba, która prowadzi własną działalność gospodarczą jest odpowiedzialna także za prowadzenie księgowości. Bardzo często zdarza się, że przedsiębiorca, który nie do końca zna się na prowadzeniu spraw księgowych przedsiębiorstwa, decyduje się na pomoc profesjonalisty, który zatrudnia się na co dzień w biurze rachunkowym.

To właśnie tam zatrudnienie znajdują wykwalifikowane księgowe. Posiadają one nie tylko wykształcenie, ale też doświadczenie i bogatą wiedzę tematyczną, którą wykorzystują na każdym kroku. Nawiązując współpracę z biurem rachunkowym zadba się o to, aby wszystkie dokumenty były poprawnie wypełnione, archiwizowane oraz rozliczane w wymaganym terminie,

Niskie ceny – współpracując z biurem rachunkowym nie poniosą Państwo, aż tak wysokich kosztów finansowych, jak w przypadku zatrudnienia księgowej na pełen etat.

Różnorodność usług – pracownicy biur rachunkowych odpowiedzialni są za przygotowanie wszelkich dokumentów dla urzędów oraz organów państwowych. W związku z tym na pewno rzetelnie będą oni podchodzić do swoich obowiązków i dbale zajmą się wypełnieniem wszelkich dokumentów firmowych. Przy okazji osoby zatrudnione w takich biurach zajmą się przygotowaniem umów dla pracowników firmowych, ale też list wynagrodzeń. To pozwoli na zaoszczędzenie czasu.

Zwolnienie pracownika

Zwolnienie pracownika wiąże się z szeregiem obowiązków pracodawcy, od właściwego zarządzania dokumentacją pracowniczą do prawidłowego rozwiązania stosunku pracy.

Podstawowym aktem prawnym, który wytworzyć musi pracodawca dla zwalnianego pracownika jest oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę. Reguły zakończenia stosunku pracy precyzuje Kodeks Pracy. Może to być odpowiednio:
– rozwiązanie umowy o pracę na zasadach porozumienia stron,
– przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
– przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
z upływem czasu trwania umowy.

Każdy z tych sposobów implikuje inny tryb realizacji zakończenia stosunku pracy. Co ważne pracodawca każdorazowo musi podać pracownikowi przyczynę zwolnienia, zachowując również zgodnie z Kodeksem Pracy terminem wejścia w życie wypowiedzenia. Już po ustaniu stosunku pracy do obowiązków pracodawcy należy rozliczenie pracownika w ramach obowiązującego okresu rozliczenia, wypłata należnego mu wynagrodzenia wraz z przysługującymi mu dodatkami. Pracownikowi należy się również ekwiwalent za niewykorzystany urlop.

Czy przedsiębiorca musi wystawić fakturę za usługę ciągłą?

Stałe świadczenie określonych usług na przykład doradztwa podatkowego, prawnego, a także wynajem lokalu zaliczyć można do czynności, które wymagają wystawienia faktury na usługi ciągłe.

Jak zgodnie z prawem przedsiębiorca musi dokonać i opłacić VAT do Urzędu Skarbowego?

Według prawa faktura za usługi ciągłe wystawiona powinna zostać najpóźniej do 15 dnia kolejnego miesiąca po poprzednim, w którym została wykonana. Przy fakturowaniu usług świadczonych w trybie ciągłym ważne jest ustalenie odpowiedniego momentu powstania obowiązku podatkowego.

Do usług ciągłych zaliczyć można usługi telekomunikacyjne, związane z mediami, ze stałą obsługą prawną, najmu, dzierżawy oraz dystrybucji energii elektrycznej.

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie wystawił w ogóle faktury lub dopuścił się opóźnienia – podatek VAT i tak wykazany musi zostać w dniu upływu terminu płatności. Jeżeli usługa ciągła świadczona jest na okres dłuższy niż 1 rok i w związku z jej świadczeniem nie upływają w danym roku terminy płatności lub rozliczeń to można uznać ją za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego.

Jak zaksięgować hosting?

Usługi hostingu nie zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych, w związku z tym wydatki poniesione na hosting przez przedsiębiorcę zalicza się bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Nie ma bowiem wątpliwości, że wydatki na stronę internetową czy obsługę poczty elektronicznej są przedsiębiorcy niezbędne do uzyskania przychodów czy utrzymania ich źródła, a dodatkowo są ściśle związane z prowadzoną działalnością. 

Tak więc hosting księguje się w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów – w wartości netto dla czynnych podatników VAT lub w wartości brutto dla podatników korzystających ze zwolnienia. 

Na gruncie podatku VAT usługi hostingowe zalicza się do usług elektronicznych, przy czym mogą być one realizowane zarówno na rynku krajowym, jak i przez firmy zagraniczne (wówczas należy ustalić miejsce świadczenia usług).

Ogólnie rzecz biorąc, miejscem świadczenia usług będzie miejsce, w którym siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu posiada usługobiorca. Wówczas mamy do czynienia z importem hostingu. VAT należny powinien więc zostać wykazany w momencie wykonywania usługi, a VAT wykazany jest jednocześnie dla usługobiorcy podatkiem naliczonym, który może zostać odliczony jeśli oczywiście zakup związany jest z prowadzoną działalnością,

Mieszkanie – środek trwały

Niektóre firmy szczególnie te rodzinne, powstają w miejscu zamieszkania. Najczęściej jest to mały pokoik, wydzielony w mieszkaniu w bloku. Pojawia się więc pytanie – czy można takie użytkowanie lokalu wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

Według obowiązujących przepisów, jeśli wykorzystujemy nasze mieszkanie dla celów prywatnych, a przy okazji służy ono jako nasze biuro, to wydatki ponoszone na działalność gospodarczą są rozpatrywane jako wydatki osobiste. Oznacza to, że możemy zapomnieć o wliczeniu ich w koszty przychodu. 

Czasami zdarza się jednak, że przedsiębiorcy, którzy swoją firmę prowadzą w prywatnym mieszkaniu mogą skorzystać z wrzucenia kosztów użytkowania takiego lokalu. Ponoszone wydatki muszą jednak dotyczyć tylko tej części lokalu mieszkalnego, w której całkowicie i na wyłączność zajmujemy się sprawami firmy. Niezbędne będzie obliczenie w sposób proporcjonalny, jaki będzie czynsz dla tego miejsca, ile prądu zużywamy itp.

Najważniejsze jest to, że nie ma znaczenia czy mieszkanie zostanie wliczone do środków trwałych przedsiębiorstwa. Wszystkie poniesione i policzone wydatki powinny zostać zaksięgowane za pośrednictwem dowodu wewnętrznego. 

W przypadku, gdy na zakup mieszkania zaciągnięty został kredyt, możliwe jest księgowanie odsetek od tego kredytu, w części która przypada na prowadzony biznes. Odsetki od kredytu w części, w jakiej przypadają na obszar pomieszczenia lub lokalu dla firmy, naliczone od dnia przekazania mieszkania dla celów prowadzenia firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego i są traktowane jako koszty uzyskania przychodów.